ALGEMENE VOORWAARDEN Max Verduurzaamt 22-8-2023


Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen en opdrachten voor het leveren van een
energielabel of advies omtrent energie prestatie / energie labels door Max Verduurzaamt. Afwijkingen van de
Algemene Voorwaarden zijn slechts geldig, indien en voor zover ze uitdrukkelijk en schriftelijk tussen partijen zijn
overeengekomen. 


1. AANBIEDING EN OPDRACHT


1.1. Aanbiedingen zijn vrijblijvend en hebben een geldigheidsduur van 30 dagen, tenzij anders aangegeven.
Opdrachten kunnen alleen schriftelijk worden aanvaard door (online) akkoord te gaan met de aanbieding en
algemene voorwaarden door het gezamenlijk inplannen van een opdracht voor de fysieke inspectie.


1.2. Onder opdrachtgever wordt verstaan: diegene die opdracht geeft tot de dienst. Onder opdrachtnemer wordt
Max Verduurzaamt verstaan.


1.3. Onder een opdracht wordt verstaan: het leveren van de afgesproken dienst tot het maken van een
energielabel en/of een advies voor het verbeteren van een energieprestatiecertificaat en/of een energie inspectie
en/of energieprestatie.


1.4. Onder een energielabel wordt verstaan: het op verkoop- en verhuurmomenten verplicht gestelde
energieprestatiecertificaat (EPBD) voor gebouwen zoals bedoeld in het Besluit Energieprestatie Gebouwen (BEG),
dan wel enige andere regeling.


1.5. Onder energie inspectie wordt verstaan: een vrijwillig advies op maat rapport uitgebreider dan het
energielabel, dat kan worden opgesteld voor een gebouw, met inbegrip van gebruikersgedrag, dat voorzien is van
energiebesparende maatregelen, investeringsbedragen en terugverdientijden. Met het rapport wordt een
eenvoudig rapport bedoeld, hetgeen geen inhoudelijk inzicht beoogt te geven omtrent de technische staat van de
installaties en/of het gebouw.


1.6. Onder een energieprestatie wordt verstaan: berekende of gemeten hoeveelheid energie die nodig is om aan
de vraag naar energie te voldoen die verband houdt met een normaal gebruik van een gebouw, waaronder
energie die wordt gebruikt voor verwarming, koeling, ventilatie, warmwatervoorziening en verlichting.


2. TARIEVEN, BETALING EN LEVERING


2.1. Alle bedragen vermeld in de aanbieding en opdracht zijn exclusief 21% btw, tenzij anders vermeld. Betaling
van de factuur zal door de opdrachtgever, binnen 7 dagen na dagtekening. Betaling dient te geschieden zonder
aftrek, korting of verrekening.
2.2. In het geval van een tweede herinnering brengen wij € 25,-, zegge: vijf en twintig euro, administratiekosten
in rekening.
2.3. Indien de factuur na twee betalingsherinneringen niet is voldaan, geven wij de vordering uit handen aan een
incassobureau. Wij brengen alle kosten aan de schuldenaar in rekening, te weten: administratiekosten,
bureaukosten, aanmaankosten (w.o. kosten aangetekend verzenden) en buitengerechtelijke kosten.
2.4. De opdrachtnemer behoudt het recht om de registratie van het energielabel in te trekken wanneer de factuur
niet tijdig door de opdrachtgever wordt voldaan.
2.5. Levering van het energielabel en of energieprestatie zal over het algemeen binnen 10 werkdagen na
bezoekdatum van de inspectie plaatsvinden.


3. UITVOERING VAN DE OPDRACHT 


3.1. Voor het uitvoeren van een energie inspectie zal een EPA- adviseur het gebouw opnemen. Onder EPAadviseur
wordt een specifiek opgeleid persoon verstaan, die een hiervoor wettelijke toetsing met goed gevolg
heeft doorstaan.  


3.2. De opdrachtnemer zal de opdracht met de zorg van een goed opdrachtnemer uitvoeren. Bij de opname van
het gebouw dient de opdrachtgever zelf of een door de opdrachtgever aangewezen persoon aanwezig te zijn.


3.3. De opdrachtgever is gehouden opdrachtnemer tijdig alle informatie te verstrekken, welke opdrachtnemer
voor een correcte uitvoering van de opdracht nodig heeft of waarvan opdrachtgever behoort te weten dat deze
informatie voor een correcte uitvoering van de opdracht vereist is. De informatie dient te worden verstrekt in de
vorm en de wijze als door opdrachtnemer verzocht. Opdrachtgever staat in voor de juistheid, volledigheid en
betrouwbaarheid van de aan opdrachtnemer verstrekte informatie, ook indien deze van derden afkomstig is.


3.4. Indien de uitvoering van de opdracht wordt vertraagd doordat de opdrachtgever zijn in artikel 3.3 genoemde
verplichtingen niet nakomt dan wel de door opdrachtgever verstrekte informatie niet voldoet aan het in artikel 3.4
bepaalde, zijn de daaruit voortvloeiende extra tijd en kosten voor rekening van de opdrachtgever.


3.5. De opdrachtgever is op de hoogte van het feit dat de monitoringsgegevens van het object met betrekking tot
het energielabel aan Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (“RVO”) worden verstrekt ten behoeve van
monitoring.


3.6. RVO publiceert de gegevens van het energielabel op http://www.ep-online.nl/ep-online/ en is dus openbaar
inzichtelijk.


3.7. De opdrachtgever heeft het recht om het volledige projectdossier op te vragen.


3.8. De opdrachtgever is op de hoogte van het feit dat het geen toegang verkrijgen tot een(woon)gebouw ten
behoeve van een controleonderzoek tot verwijdering leidt van het energieprestatie-rapport uit het landelijk
gegevensbestand van geregistreerde energieprestatierapporten.


3.9. Na het voldoen van de factuur door de opdrachtgever aan de opdrachtnemer is de opdracht voltooid.


4. OVERMACHT


4.1. Opdrachtgever en opdrachtnemer zijn niet gehouden tot enige verplichting uit hoofde van de opdracht,
indien een van de partijen daartoe verhindert is als gevolg van overmacht. Ziekte van de opdrachtnemer wordt
gezien als overmacht.


4.2. In geval van overmacht spannen zowel opdrachtnemer als opdrachtgever zich in (in onderling overleg), om
de uitvoering van de opdracht doorgang te laten vinden.


4.3. Zowel opdrachtgever als opdrachtnemer zullen in geval van verhindering door overmacht elkaar onverwijld
informeren.


4.4. Tijdens het bestaan van een situatie van overmacht worden de verplichtingen van de opdrachtnemer
opgeschort en hebben beide partijen het recht om de opdracht te beëindigen. Zowel opdrachtgever als
opdrachtnemer hebben geen recht op een vergoeding van een situatie ontstaan door overmacht.


5. INSCHAKELEN VAN DERDEN


5.1. Opdrachtnemer is gerechtigd de uit de overeenkomst voortvloeiende diensten geheel, dan wel gedeeltelijk
aan een derde uit te besteden. Vooraf zal opdrachtnemer dit kenbaar maken aan de opdrachtgever.


5.2. De inschakeling van een derde zal geen verhoging van de kosten voor de opdrachtgever met zich
meebrengen, tenzij vooraf anderszins wordt overeengekomen door opdrachtnemer en de opdrachtgever.

5.3. Facturatie van een in te schakelen derde loopt via opdrachtnemer.


5.4. Bij gelegenheid van de overdracht van de diensten aan derden zoals bedoeld in deze algemene
voorwaarden, gelden deze algemene voorwaarden onverkort voor wat betreft de door de derde verrichte
dienstverlening. Opdrachtnemer en de derde kunnen zich dan op deze Algemene Voorwaarden beroepen.


6. WIJZIGING ALGEMENE VOORWAARDEN


6.1. Max Verduurzaamt is bevoegd deze Algemene Voorwaarden te wijzigen. De door Max Verduurzaamt
gewijzigde Algemene Voorwaarden gelden jegens opdrachtgever vanaf dertig dagen nadat deze schriftelijk van
de wijziging op de hoogte is gesteld, tenzij opdrachtgever binnen die termijn schriftelijk aan Max Verduurzaamt te
kennen geeft tegen de wijziging bezwaar te maken. In het laatst bedoelde geval blijven de ongewijzigde
Algemene Voorwaarden tussen partijen gelden totdat de opdracht is voltooid of de overeenkomst is beëindigd,
doch niet langer dan drie maanden van het einde van de hiervoor genoemde termijn van dertig dagen. Duurt de
overeenkomst daarna voort, dan zijn daarop vanaf dat tijdstip de gewijzigde Algemene Voorwaarden van
toepassing.


6. TOEPASSELIJK RECHT EN GESCHILLEN


6.1. Alle rechtsverhoudingen tussen opdrachtnemer en opdrachtgever waarop deze algemene voorwaarden van
toepassing zijn, worden beheerst door Nederlands Recht.


6.2. Alle geschillen die verband houden met de rechtsverhouding tussen opdrachtnemer en opdrachtgever
waarop deze algemene voorwaarden van toepassing zijn, worden uitsluitend voorgelegd de Geschillencommissie
Energielabel.


7. PROJECT DOSSIER


7.1 De opdrachtgever is eigenaar van het betreffende object of geeft de opdracht namens de eigenaar van het
pand.


7.2 De opnamegegevens, aanwezige tekeningen, meetstaten, plattegronden en installatieschema’s worden
toegevoegd aan het digitale dossier. Ook worden er foto’s gemaakt van- en in het object. Deze gegevens worden
10 jaar bewaard.


7.3 De objectkenmerken die worden opgenomen in het monitoringsbestand zullen worden geregistreerd in de
landelijke energielabel database van de RVO: www.ep-online.nl


7.4 Je stemt ermee in dat de opnamegegevens doorgegeven kunnen worden aan de rijksoverheid.


7.5 Wanneer en een audit, ofwel een kwaliteitscontrole, plaatsvindt, dan dien je toegang te verlenen tot het
object en medewerking te verlenen. Als dit wordt geweigerd dan wordt het energielabel ingetrokken.


8. BEWIJSSTUKKEN / DOCUMENTATIE


8.1 Uitgangspunt voor de isolatiewaarden van constructies bij een energielabel opname is het bouwjaar van het
object, tenzij er bewijs aangeleverd is in de vorm van documentatie dat een betere isolatiewaarde dan die van
het bouwjaar aangeeft. Met name bij verbouwingen is het wettelijk bewijs in de vorm van facturen,
uitvoeringsfoto’s en de omgevingsvergunning van belang.


8.2 Bij het ontbreken van documentatie kan er geen betere isolatiewaarde worden aangenomen, zelfs indien het
voor opdrachtgever evident is dat er een betere isolatiewaarde aanwezig is. Opdrachtnemer heeft hier geen
invloed op, maar dit is de regelgeving waaraan de opdrachtnemer dient te voldoen.


8.3 Indien er geen verdere documentatie is aangeleverd voor bijvoorbeeld het dak / gevel / vloer, dan kan dit dus
een significante negatieve impact hebben op het energielabel. Derhalve is het van belang dat de relevante
informatie / documentatie tijdig wordt aangeleverd.


9. AANPASSINGEN ENERGIELABEL


9.1 In het geval van situaties dat een Opdrachtgever nog additionele documentatie aanlevert na het ontvangen
van het energielabel en nog aanpassingen wenst door te voeren op basis van deze additionele documentatie
worden er door Opdrachtnemer extra kosten in rekening gebracht voor het opnieuw afmelden van het
energielabel a EUR 50 incl. BTW.


9.2 Indien aanpassingen dienen worden doorgevoerd aan het energielabel omdat er bepaalde elementen over het
hoofd zijn gezien, dan neemt Opdrachtnemer de additionele kosten voor zijn / haar rekening.


10. AANSPRAKELIJKHEID


10.1 De aansprakelijkheid van de opdrachtnemer voor indirecte schade, gevolgschade, gederfde winst en gemiste
besparingen is uitgesloten.


10.2 De aansprakelijkheid van de opdrachtnemer beperkt zich tot maximaal de hoogte van het totaalbedrag van
de opdracht.


10.3 De RvO is verantwoordelijk voor de uitkomst van het Energielabel. De opdrachtnemer kan hiervoor nooit
aansprakelijk worden gesteld.


10. VERTROUWELIJKHEID


10.1 Opdrachtgever is zonder voorafgaande toestemming van Max Verduurzaamt niet bevoegd aan derden op
welke wijze dan ook informatie te verstrekken omtrent de specifiek inhoudelijke aspecten van de uitvoering van
de opdracht, daaronder mede begrepen de wijze waarop en de middelen waarmee de opdracht wordt uitgevoerd.


11. (MAATWERK) ADVIES


11.1 Opdrachtnemer verstrekt in zijn professionele hoedanigheid advies aan Opdrachtgever voor verbetering /
verduurzaming van het vastgoed. Hierbij is er onder geen beding aansprakelijkheid mogelijk voor vermeende
fouten / incorrectheden.


10.2 In geval van evidente en erkende fouten in een (maatwerk) advies beperkt de aansprakelijkheid (zoals
aangegeven in 15.2) zich tot maximaal de hoogte van het totaalbedrag van de opdracht. Onder geen beding kan
eventuele gevolgschade toegerekend worden aan Opdrachtnemer.